Hurtbullebröd

Nu var det ett tag sedan jag bakade bröd. För ett års sedan bakade jag bröd minst en gång i veckan. Frysen var full till bredden med bröd. Så är det inte längre. Man kan säga att jag nu börjar om på ny brödbakarkula och det kan inte bli mer passande än att baka det brödet jag en gång började min karriär med. Hurtbullelimpan är supergod och enkel att baka, behöver varken jäsa eller knådas. Jag har valt att ha solroskärnor och russin i mitt bröd, men det går att variera precis efter smak. Nötter, aprikoser, pumpakärnor eller tranbär passar nog utmärkt. Trevlig bak- och smakupplevelse.





Hurtbullelimpa
2 dl fiberberikade havregryn
5 dl vetemjöl
1 dl krossade linfrön
1 dl russin
1 dl solroskärnor
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1/2 dl flytande honung
1/2 dl lingonsylt
Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör i yoghurt, honung och sylt. Klicka ner i en smord, avlång bakform, rymd ca 1 1/2 liter. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme. Stjälp upp limpan och låt den svalna under bakduk.

Kommentarer
Postat av: jenny

ja det är gott och enkelt! Vi kan ha någon brödbakar dag när jag flyttat!

2010-12-02 @ 18:11:19
URL: http://jennysv.blogg.se/
Postat av: Moris

Hurtbulle brödet ser verkligen ut att smaka gott! Mums! Det är kul att baka bröd! Puss

2010-12-02 @ 19:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0