Smutstvätt och utbrunna ljus


Innan jag gick in i den berömda väggen var hemmet det enda jag kände att jag egentligen hade någon kontroll över. Nu i efterhand inser jag att jag var smått manisk vad det gällde att ha var sak på sin plats. Jag kunde plocka i evighet sent på kvällen för att det skulle vara helt ordning och reda innan jag gick och la mig. Inga kläder slängandes på soffan, fjärrkontrollen under tv-bordet, alla stolar fint inskjutna vid bordet, all disk diskad, all tvätt vikt och inhängd i garderoben och så vidare. Jag borde ha gått och lagt mig för att få sova så många timmar som möjligt av den redan begränsade sömnen. Jag gillar fortfarande att ha ordning runt omkring mig, men idag kan jag gå och lägga mig utan att ägna en tanke på hur det ser ut i köket eller på tvätten ligger kvar i påsen den kom upp i från tvättstugan. Att låta ljusen sitta kvar fast de redan är utbrunna är därför en seger för mig. Nu tycker jag desstom att det är en charm i sig att stearinet har stelnat halvvägs ner för ljusstaken. Förut var det något fult och ofulländat.

Kommentarer
Postat av: Moris

En tänkvärd reflektion! Känner tyvärr igen mig i stora delar av den! Puss

2011-12-20 @ 15:36:15
Postat av: Birgitta Norsten

Jag tror att det är många som känner igen sig... i alla fall gör jag det.



Kram Birgitta

2011-12-20 @ 19:11:30
URL: http://underbarahem.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0