Söndagspromenad med historiskt inslag



Idag på förmiddagen tog jag kameran och vandrade upp till Skansen Kronan. Idag används den ståtliga stenbyggnaden som restaurang. Jag har inte själv inte ätit där någongång, men jag har hört mycket gott om deras brunch de serverar under helgen.



Skansen Kronan byggdes i slutet på 1600-talet och skulle försvara Göteborg för fienden. Dock behövdes aldrig kanonerna användas och drygt hundra år sedan rustades försvaret ner. Sedan dess har Skansen Kronan fungerat som fängelse, nödbostad och militärmuseum. Som ni ser står en del av de hundraåriga kanonerna kvar. Häftigt!



Eftersom Skansen Kronan ligger på en kulle har man bra utsikt över Göteborgs centrala delar. Vid trädgrenarna skymtas Läppstiftet och det nybyggda Göteborgshjulet och till höger i bild Hagakyrkan. Mitt emot kyrkan kan man skymta vårat tak! Varje gång jag ser på Göteborg en bit från ovan slås jag av hur liten staden ser ut, allt känns så nära. Hamnen, Ullevi och Liseberg ligger på alla på stros-avstånd från lilla Haga.

Kommentarer
Postat av: Susanna

Det brukar jag också tänka på. Att det ser så litet ut. När jag bodde i Olskroken var vi ofta ute vid utkiksplatsen. Göteborg är en fin stad!

Fina bilder!

2011-02-13 @ 20:00:55
URL: http://menvisst.wordpress.com/
Postat av: jenny

Men dit ska ju du, jag och marley gå snart med ju! :) <3 inga bilder från din mysiga lördag?

2011-02-13 @ 20:20:03
URL: http://jennysv.blogg.se/
Postat av: Helena

Ni har ju ingen snö!!

Vi har massor och du kan se hur det såg ut igår om du kollar in mitt förra inlägg;)

Det var -14 idag med:(

Vad fint med översiktsbilderna av Götet!



Du har helt rätt när det gäller skålen med locket, den är från 80-talet och även ljuslyktan är "ny".



Kram Helena

2011-02-13 @ 20:21:01
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com
Postat av: Rebecca

Vad härligt och vårigt det ser ut! och vackra göteborg, som jag saknar det!

2011-02-13 @ 22:02:55
URL: http://hallonsemla.devote.se
Postat av: Moris

Vilka härliga bilder! Göteborg är en härlig "nära"stad! Blev lite sugen på en helg brunch på Skansen Krona. Puss

2011-02-14 @ 07:45:47
Postat av: Madeleine

Hej Johanna! :)



Vilken underbar utsikt du bjuder på - så vårig dessutom. Det tycker jag om. Just nu känner jag mig stelfrusen efter en lång promenad i -20 grader. Brrrr...



Nåväl, vad fin han är Marley. jag drömmer själv om att ha en golden. En sådan vacker och fantastisk hundras tycker jag!!!



Något som också är fantastiskt är er takhöjd. U n d e r b a r t ! Lägenheten ser för övrigt så mysig, personlig och hemtrevlig ut. :)

Kram Madeleine

2011-02-14 @ 11:34:24
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0