Bärplockning och smulpaj



Jag har varit i Skövde i helgen och hälsat på min favoriter, Andreas och Marley. I mina svärföräldrars trädgård hängde stora fina klasar med röda vinbär som jag passade på att plocka av.



Svarta vinbär fanns det inte lika gott av, men jag hittade några mogna klasar bland alla blad.



Ungefär en liter bär fick jag från båda buskarna.



Av bären bakade jag smulpaj. En uppskattad efterrätt! Smulpaj med bär är verkligen sommar för mig.

Smulpaj med blandade bär

Pajdeg:

200 g smör
2 dl vetemjöl
2 havregryn
2 msk socker

Jag gillar pajdeg och jag tycker att många kokböcker brukar snåla med den, så i mitt recept har jag nog dubblerat satsen!

Bären:
ca 1 liter blandade bär
1 msk potatismjöl
ca 2 msk socker

Blanda bär, potatismjöl och socker i pajformen. Smält smöret. Rör samman med vetemjöl, havregryn och socker. Lägg på degen över bären. Grädda i ugnen cirka 20 min i 225 grader.

Jag använde hälften av bären jag plockade och kompletterade med köpta blåbär och hallon. Jordgubbar och smultron är också goda att ha i!

Kommentarer
Postat av: Emilia

Åh så smaskigt! Smulpaj är verkligen en stort favorit hos mig :)



Hoppas du har det fint!

Kramar

2011-07-12 @ 14:40:18
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Mmm, det är såå gott med smulpaj! :) Här dignar också vinbärsbuskarna av bär och vi hinner inte med att plocka och äta alla. Sommaren är en härlig bärtid. :)



Ha en fin dag Johanna!



Kram Lotta

2011-07-12 @ 16:13:52
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0