Sånt Andreas inte gillar

Idag är jag lite extra trött och framförallt lite extra glad! Trött för att det är fredag och första jobbveckan efter semestern. Glad för att Andreas kommer ikväll! För tillfället bor jag och Andreas på varsin ort. Han sommarjobbar i Skövde och jag är i Göteborg. Den här veckan har jag alltså bott själv och jag har passat på att laga och äta sånt Andreas inte gillar!



Krämig linssoppa med sting
3-4 portioner

1 röd lök
2 vitlöksklyftor
ca 5 dl vatten
ca 1 dl grädde
1,5 dl röda och/eller gröna linser
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
2-3 msk tomatpuré
några msk sweet chilisås, antal beroende på hur stark du vill ha soppan
oregano
basilika
salt
peppar

Fräs hackad lök och vitlök i en kastrull. Häll sedan i vatten, grädde, linser och krossade tomater. Smula ner buljongen. Koka samman tills linserna är mjuka. Smaksätt med tomatpuré, sweet chilisås och kryddor. Garnera gärna med några gröna blad.



Färgglad spenatpaj

Pajskal:
100 g smör
3 dl mjöl
2-3 msk kallt vatten

Äggstanning:
3 dl mjölk
3 ägg
salt
peppar

Fyllning:
ca 200 g fryst spenat
200 g fetaost
10 klippta soltorkade tomater
en burk majs

Blanda samman smör, mjöl och vatten till en deg. Tryck ut degen i pajformen. Vispa lätt ihop mjölk, ägg, salt och peppar. Tina spenaten, försök få bort så mycket vatten som möjligt och täck pajskalets botten. Strö över fetaostbitar, tomater och majs. Häll över äggstanningen. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter.


Kommentarer
Postat av: Emma

Åh va bra, tänkte fråga dig om receptet på pajen :) tack för senast, det var gott!! o trevligt! trevlig helg!

2011-07-01 @ 17:26:27
Postat av: Moris

Vilka härliga matbilder! Skulle kunna vara ur en kokbok! Tack för recepten också!

Ha en mysig helg med sambo och hund! Puss

2011-07-01 @ 18:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0