Kinesiska tapas



Påsken 2009 var jag och några kompisar en vecka i Beijing, Kina. Det var en häftig resa på alla sätt. Kinesiska muren, Himmelska fridens torg, Förbjudna staden, Minggravarna, Fågelboet (OS-arenan)... Jag tycker att bland det bästa när jag är ute och reser är att få ta del av landets matkultur. Vår guide sa att kineser äter allt som har fyra ben förutom bord, det vill säga ALLT som rör sig. På gatorna kunde man köpa levande skalbaggar på spett, grillade fårtestiklar och andra diverse delar av djur som jag kände att jag inte behövde veta vad det var för något. Jag kan tyvärr inte skryta med att jag åt något av det där. Vi försåg oss själva med lite finare restauranger (fortfarande billigt) där vi kunde utläsa på menyn vad som serverades på tallriken. En kinesisk måltid består av många smårätter. Som tapas, fast i Kina. På en stor roterande platta serveras alla rätter och därifrån får alla runt bordet plocka det man vill ha på sin egen tallrik. Ris serveras i en skål bredvid.



I helgen hade vi kinesisk afton. Vi gjorde som så, som vi ofta gör när jag träffar mina vänner, att alla tar med sig något till matlagningen. Till denna afton hade varje par gjort två-tre smårätter var. Jag har skrivit det förr, men jag tycker att det är en så bra idé att var och en bidrar med något till maten. Värdparet behöver inte laga mat hela dagen och stå för all planering. Dessutom kan middagen bli full av överraskningar! Ett tips är att ha ett tema på middagen, till exempel ett land. Det är också smart att ha lite koll på vad de andra ska laga så att det inte blir tre snarlika rätter på bordet.

På tallriken i den översta bilden ser ner vitlöks- och persiljechampinjoner och chilipotatis i bakgrunden samt aubergineröra och örtmarinerade minimajs och kronärtskockshjärtan i främre delen av tallriken. I den nedre bilden har stekta paprikor och räkor i ostronsås dukats fram.

Tillsist vill jag bara säga att kinamat i Sverige smakar inte på långa vägar så gott som det smakar i Kina. Det är inte ens samma smaker och som sagt så mycket godare!

Kommentarer
Postat av: Moris

Låter och ser jättegott ut! Mums! Visst är det kul att testa mat när mam är ute på resa! Rolig idé med temamiddagar! Ha en mysig kväll! Puss

2011-03-14 @ 17:59:02
Postat av: Emilia

Åh vad trevligt det låter :) Spännande med riktiga kinesiska smaker tycker jag!



Hoppas du haft en bra start på veckan!

Kram

2011-03-14 @ 19:28:56
URL: http://e
Postat av: Helena

Ser gott ut! Spännande med ny mat på resor, är dock lite skeptisk alltid.



Kram Helena

2011-03-14 @ 21:38:52
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com
Postat av: Madeleine Berglund

Heeej!



Men titta vilken tjusig skjorta du hittade i din älskades garderob. Perfekt!!!! =D



Vad häftigt att du varit i Kina. Maten ni åt i helgen lät ju helt gudomligt gott. Jag blev verkligen nyfiken på "vitlöks- och persiljechampinjoner och chilipotatis". Mums!!!



Hur gör man? =D



Kram kram

Madeleine

2011-03-15 @ 12:05:17
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0