Att vara snäll mot sig själv

Vi är snabba på att döma oss själva. Att vi inte är tillräckliga. Att vi säger fel saker. Att vi gör fel saker. Att vi lever på fel sätt. Att vi borde göra mer. Tänk om du skulle säga det du tänker om dig själv till någon annan? Att säga till någon du tycker mycket om att denne inte duger som hon/han är? Att aldrig förlåta en vän som har sårat dig? Att påpeka att någon inte är tillräckligt bra mamma/pappa/flickvän/pojkvän/vän? Att bete sig på detta sätt mot någon anses elakt. Att bete sig på samma sätt mot sig själv är av någon konstig anledning helt okej.

Medkänsla handlar om att känna med andra personer i både glädje och sorg. Medkänsla handlar också om att känna med sig själv, att visa sig själv respekt för den du är. Om vi kan förlåta andra bör vi kunna förlåta oss själva.

Det är en otroligt mäktig känsla att verkligen känna att jag är jag och att det är något ingen kan ändra på. Att vara ödmjuk inför sig själv är lättare sagt än gjort. En förutsättning är att smörja och vårda själen. Att ge sig själv en kram emellanåt, att säga att jag är bra som jag är till sig själv och att tänka andra snälla tankar om sig själv får själen att må gott. Att ge sig själv det man behöver är också själavårdande. Vad det är just du behöver för stunden är det bara du själv som vet eller kan ta reda på. Det kan vara att finna lugnet igen, att hitta tillbaka till glädjen, att bibehålla fokus, få ny energi eller att få livet i balans. Vad är det som gör dig lugn, glad eller fylld av energi?

Ibland kan det vara svårt att veta vad det är och att ge sig själv det. Ibland är det lättare. Det är i vilket fall viktigt att fylla på sig själv och inte alltid handla efter vad som är bra för de runt omkring. Jag är alltid fokus i mitt liv. Jag kan ingen ta ifrån mig. Därför försöker jag varje dag att ta hand om och vårda det enda jag är säker på att jag har livet ut, mig själv.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Så fint du skriver!

2011-09-20 @ 11:49:17
Postat av: Min plats i solen

Ett fantastiskt inlägg Johanna och så sant. Du sätter verkligen huvudet på spiken med dina ord och de går rakt in i hjärtat. Jag tycker om din mening "Jag är alltid i fokus i mitt liv.". För det är ju så det borde vara för oss alla. Vi vet båda vikten av att ta hand om sig själv och hur illa det kan gå när man glömmer bort att göra just det.



Tack för fina och tänkvärda ord!



Kram till dig

2011-09-20 @ 15:09:53
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Moris

Ett fantastiskt inlägg! Håller med dig fullständigt! Du är så klok, min dotter! "Jag är alltid fokus i mitt liv!" vilka ord!!!! Puss på dig!

2011-09-20 @ 16:04:02
Postat av: Anonym

Så rätt, detta borde alla läsa varje dag och tänka på. Ja varför är det så mycket lättare att vara snäll mot andra än sig själv? Instämmer med din mamma, du är så klok! Puss o kram

2011-09-20 @ 18:08:10
Postat av: Emma

kommentaren ovanför är från din kära Emmschlan ;) som det faktiskt står på ett kladdkakerecept jag fick av dig för tusen år sen. Det smeknamnet tog sig aldrig riktigt haha

2011-09-20 @ 18:10:13
Postat av: Birgitta

Allt är så bra skrivet...



Kram Birgitta

2011-09-20 @ 20:22:01
URL: http://Underbarahem.wordpress.com
Postat av: Helena

Vilka kloka och fina ord och du har så rät! Allt börjar med att tycka om sig själv för att kunna älska och ta hand om andra.

Just nu är jag inne på något som bara jag kan besluta om det är det rätta. Ibland måste man få vara lite egoistisk också för att må bra.



Må väl!

Kram Helena

2011-09-21 @ 11:29:58
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0