Klädbytardag med funderingar


Idag gick årets andra klädbytardag av stapeln. Jag kom dit med tretton plagg och kom hem med sju. Det får jag kalla en lyckad dag. Samtidigt som jag är glad över att fynda nya kläder kan jag inte låta bli att reflektera över dagens förhållningssätt till kläder och konsumtion. I princip alla som var där idag var där för ett halvårs sedan också. Nu liksom då hade var och en med sig minst tio plagg. För sex månaders sedan hade jag inga problem att hitta tio klädesplagg jag inte använde till vårens klädbytardag. Till dagens bytardag hade jag inte några problem att plocka ut tio till. Vi köper och slänger hur mycket kläder som helst, det är som om vi aldrig blir nöjda. En drivande vilja att alltid ha mer. Klädbytardagar och second hand och gör att vi kan handla med gott samvete. Men vi köper fortfarande mer än vad vi egentligen behöver. Vi köper för köpandes skull. Jag tror bestämt att jag ska hänga tillbaka de plaggen jag hängde undan på jobbet i fredags.

Kommentarer
Postat av: Min plats i solen

Vad bra med en klädbytardag! Det är ju bra när kläder man själv inte vill ha längre kommer någon annan till glädje. Och hittar man dessutom själv något nytt på en sådan dag är det ju en extra bonus. Själv brukar jag skänka kläder vi inte vill ha eller har växt ur till välgörenhet. Känns bra att de kan glädja någon annan och att bara slänga det känns inte bra.



Jag tror att du har rätt i att vi i västvärlden köper alldeles för mycket kläder. Mer än vad vi behöver och borde. Och att det "tröttnas" på kläder fortare idag. Det blir som ett ekorrhjul det där. Tyvärr tror jag att shopping har blivit en form av tröst för en del människor. Man dövar andra känslor med shopping. Istället för att ta itu med de jobbiga känslorna shoppar man och får en tillfällig kick. Det är inte lätt det där.



Ha en fin söndag Johanna!



Kram Lotta

2011-09-18 @ 08:18:27
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Moris

Mycket tänkvärd reflektion både av dig och Lotta!Håller med er! Ha en bra söndag!Puss

2011-09-18 @ 12:38:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0