Veckans recept: Getostgratinerad squash


Veckans recept med bild står min mor för denna vecka. Mina föräldrar skördar fortfarande squash i rasande takt och letar efter nya sätt att tillaga grönsaken. Det senaste receptet de provade är getostgratinerad squash. Det blev gott, så gott att jag ska bjuda på det när ni kommer nästa gång utropades. Rätten fugnerar både som förrätt, huvudrätt eller till buffé. De gratinerade squashtornen serveras förslagsvis med lax i ugn.

Getostgratinerad suqash
4 portioner

1 kilo squash

Fyllning
100 g chevréost
6 marinerade soltorkade tomater
15 urkärnade svarta oliver
1 vitlöksklyfta
2,5 dl kesella
1 dl riven ost
3 msk repade timjanblad
1 krm svartpeppar

Sätt ugnen på 225º. Skär squashen i 4 cm breda bitar. Gröp ur dem med en tesked men spara lite i botten så att fyllningen inte åker ur. Förväll squashen i lättsaltat vatten i ca 3 min. Ta upp dem och låt de rinna av. Ställ squashtornen i en ugnssäker form. Kantskär och mosa osten. Hacka tomaterna och oliverna. Blanda ost, tomater och oliver. Skala och pressa vitlöken och blanda i övriga ingredienser. Fördela fyllningen i squashen. Gratinera i övre delen av ugnen tills fyllningen har fin färg ca 15 min. Garnera med timjan.

... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

 

Har du något recept på vardagsmat du vill dela med dig av? Maila recept och gärna bild till [email protected] så kanske det blir ditt recept som är Veckans recept. Både bloggare och andra läsare är välkomna att skicka in sina bidrag.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Så gott det ser ut, det måste jag testa...



Kram Birgitta

2011-09-11 @ 19:55:43
URL: http://Underbarahem.wordpress.com
Postat av: Moris

Den blev suveränt god och ett vin från Sancerre, Frankrike gjort på druvan Sauvignon Blanc, förhöjde smakupplevelsen ännu mer! Ser framemot att bjuda dig/er på den upplevelsen! Puss

2011-09-11 @ 20:21:38
Postat av: Beatrix

åhåå så gott det lät!

2011-09-12 @ 22:58:03
URL: http://beatrixmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0