Att ta tillvara på de vissna kryddorna


Jag brukar köpa färska örter i matbutiken på vårkanten. Jag planterar om kryddorna och ställer de i köksfönstret. Där står de och blomstrar ända in i december eller januari. När jag ser att de vissnar på grund av för lite soltillförsel knipsar jag av stjälkar och lägger dem till att torka.



När bladen har torkat ordentligt smular jag ner dem i en fin glasburk.



Fyller på med havssalt och skakar burken så att kryddor och salt blandar sig.



Sist knyter jag ett tygband runt locket och vips har jag gjort mitt eget örtsalt! I år blev det en basilikasalt - min absoluta favorit krydda. Förra gången blev det så här. Jag har fått tillbaka glasburken av syster så hon kan få en ny omgång med örtsalt. En perfekt tack-för-hundvakten present.

Kommentarer
Postat av: Vardaxlyx

Smart idé med kryddburken!

Kramkramk

2012-01-16 @ 20:54:19
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: syster

ÅÅH äntligen får jag mer salt! <3

2012-01-16 @ 21:03:07
Postat av: Moris

Det är inte bara fina burkar.Innehållet är också supergott! Puss

2012-01-16 @ 22:42:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0