Gino - gratinerad fruktsallad


När jag var yngre gjorde jag och mina kompisar ofta gino när vi träffades. Sällskapsspel och efterrätt var det som gällde. Igår var det mamma och pappa som bjöd på den gratinerade fruktsalladen istället. Då var det tre rätters och spontana charader som gällde.

Gör så här: Lägg valfria frukter och bär i en form. Välj frukt och bär efter egen smak. För oss blev det mango, vindruvor, päron, jordgubbar och röda vinbär. Det blev en härlig mix av sötma och syra. Riv över vit och/eller mörk choklad.


In med formen i ugnen, 225 grader, tills chokladen smält. Servera med glass eller turkisk yoghurt. Gino är en perfekt efterrätt om man är några stycken med olika allergier och dieter. GI-vänlig genom att riva över choklad med hög kakaohalt. Laktos- och mjölkallergivänlig genom att välja mjölkfri glass som tillbehör. Dessutom är det lätt att utesluta frukter och bär som gästerna inte tål.

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Det ser riktigt gott ut, det måste jag testa...



Kram Birgitta

2012-01-08 @ 19:43:46
URL: http://Underbarahem.wordpress.com
Postat av: Moris

Vilken fin beskrivning av vår efterrätt! Och fina bilder! Tack för besöket!Puss

2012-01-08 @ 20:24:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0