En dikt om livet

 
Den lilla familjen har det inte lätt
hunden måste ut stup i ett
maten måste handlas och lagas
och smutstvätten tvagas
golven bör hållas rena och hundhåren rollas bort från bena
jag har nya arbetstider
och måste gå upp när ögonen svider
allergin har tagit ett grepp om min hud
och från halsen hörs ett väsande ljud
då är inte livet särskilt kul
det känns som om jag hamnat i ett nedåtgående ekorrhjul
jobba, laga mat och hundpromenad är det som gäller
och vips så är det kväller
 
Men om "jag måste" och "jag borde" blir "jag vill"
ja, då kan jag plötsligt om mitt liv tycka till
och att leva för stunden
det gör mig mindre bunden
och genom att fundera på vad som i livet är värt
kan jag hålla det kärt
 
Jag har lärt mig att säga nej
och göra det som är bra för mej
jag är glad att jag finns
och att jag får vakna bredvid min prins
När solen smeker min bleka hy
när jag blickar ut över en vacker vy
när jag promenerar i parken
och ser blommorna på marken
när jag hör måsarnas skri
ja, det är sånt som ger mig livsenergi
 
Det har jag mig nu lärt
vad som i livet är kärt
 

Kommentarer
Postat av: Moris

Vilken fantastisk dikt, min dotter! Puss på dig!

2012-11-22 @ 18:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0