Snabbaste morotssoppan

 
Snabbaste morotssoppan bjöd syster mig på senast när jag hälsade på. Idag gjorde jag det till lunch, med viss modifikation. Till två personer behövs valfri mängd chilipeppar (ju mer desto starkare!), en vitlöksklyfta, fyra-fem rivna morötter, en-två centimeter färsk ingefära, buljongtärning, vatten, grädde/creme fraiche och gärna färsk basilika.
 
 
Stek pressad vitlök och chilipeppar i rikligt med smör. Häll i rivna morötter, pressa i ingefäran (på så sätt slipper "trådarna" hamna i soppan), lägg i buljong och häll över vatten och grädde/creme fraiche. Låt koka ihop. Toppa med basilika. Jag hade varken färsk basilika eller någon mejeripordukt hemma idag så det blev buljongsoppa med torkad basilika. Funkar det med men blir lite matigare med lite fett i. Syster brukar också ha i salladsost (typ feta, men som inte smälter). En uppiggande och stärkande soppa! Är nog ingefäran och chilin som som gör det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

samrrsmarrsmarrilarrskiibarrski

2014-01-29 @ 14:43:05
Postat av: Birgitta Norsten

Den soppan måste jag testa...
Kram Birgitta

2014-01-29 @ 19:54:18
URL: http://underbarahem.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0