Julgodisbak 2011


Förra helgen bakade vi traditionsenligt julgodis med mina sysslingar. Det har vi gjort sedan barnsben med undantag från förra året. Då bakade jag och Jenny det här. I år var det som sagt dags igen. Kola och tryffel stod på bakschemat. En massa choklad behövdes till två sorters tryffel.



Vi gjorde chokladtryffel med apelsin och flingsalt toppade med kanderade apelsiner. De blev supergoda och saltet gav verkligen tryffeln det lilla extra. Receptet hittar ni här.



Två kastruller kola puttrade på spisen i omgångar. Min tanke var att göra lingonkola, men det var helt tomt på lingon i frysdisken så det fick bli tranbär istället. Vi tog lika mycket tranbär som det skulle vara lingon. Tranbärskola helt enkelt. Smeten var härligt rosa och länge trodde vi att kolan också skulle bli rosa. I sista stund ändrade smeten färg till den ljusbruna kolafärgen. Receptet på lingonkolorna hittar ni här.



Vi brukar inte få ordning på kolan. Den brukar bli kladdig och oformbar. Men i år! I år blev kolan helt perfekt i konsistensen. Jag har inte sett på maken till så bra kola! Vi klippte kolan i avlånga bitar.



Sedan slog vi in kolorna i cellofan och knöt ihop dem med presentsnöre. Finfint! Kolorna är snart slut så imorgon ska jag och syster baka en till omgång julgodis.

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Tryfflarna med apelsin och flingsalt verkar sjukt goda. Kul att se vad du gör härifrån andra sidan jorden:D Kramar från Shanghai. Och GOD JUL Johanna!

2011-12-23 @ 04:44:51
Postat av: Moris

Vad smarrigt allt ser ut! Puss

2011-12-23 @ 14:48:12
Postat av: finurliga fröken

Oj så underbart det ser ut! Önskar er en god jul och ett gott nytt år! Kram

2011-12-23 @ 17:36:39
URL: http://finurligafroken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0