Att välja vad jag lyssnar på

"Johanna, sen du har börjat att ha gympa med oss har jag inte längre ont i ryggen. Jag har länge haft problem med det."

"Johanna, är det du som har gympan idag? Kan inte du göra det gamla programmet? Du gör så långsamt. Jag gillar inte det."

Jag leder ett kort yogainspirerat gympapass några dagar i veckan på jobbet. Reaktionerna till att jag ändrat passet har varit tudelade. Det är samma muskelgrupper som sträcks men på ett annat sätt. Och varför skriver jag det här? Jo, för det första är det bara att inse att jag inte alltid kan vara alla till lags. Det är alltid någon som är missnöjd eller skulle vilja se att jag gjorde annorlunda mot vad jag gör. Jag hade en gång en klasskompis som uttryckligen sa att hon ville att alla skulle tycka om henne. Det är att slå knut på sig själv.

För det andra kan jag välja vad jag vill ta till mig. Välja vad jag lyssnar på helt enkelt. Min reaktion på uttalandet att en arbetskamrat inte gillar mitt pass skulle kunna vara tvivel. Ska jag ändra passet? Är det fler som tycker som tycker mitt pass är dåligt? (Fast jag egentligen vet att flertalet tycker att det är skönt) Jag skulle säkert komma på hundra frågor till som får mig att tvivla ännu mer. Jag skulle då gå velandes in i passet med dåligt självförtroende. Det skulle synas igenom att jag inte tror på det jag säger och det jag gör. Jag skulle börja tvivla på mig själv.

Istället valde jag att säga att hon är välkommen att vara med på passet och göra de övningarna hon vill i den takt hon vill. Jag stod upp för det jag tror på. Jag gjorde ett aktivt val och lät en persons negtiva tankar rinna av mig. Ord som torkas bort med en handduk innan de hinner fastna. Istället suger jag åt mig när en person säger att hennes ryggont är borta tack vare mjuka yogarörelser. Då öppnar jag hjärtat och låter orden rinna in.

Kommentarer
Postat av: Moris

Visst stämmer det du skriver! Vi har ett val när det gäller vad vi tar till oss och vad vi låter rinna av... Fantastiskt bra, Johanna! Puss på dig!

2012-02-23 @ 16:13:34
Postat av: Syster

Det gör du rätt i. Jag vill ha ett yogapass med dig snart. Bara för att du är världens bästa!

2012-02-23 @ 16:54:49
Postat av: Emilia

Vad bra du skriver vännen!!

Man kan inte, och man SKA inte vara alla till lags :)



Sug åt dig av berömmet istället! Ibland måste man nog träna lite på sånt...

Kramkram

2012-02-23 @ 21:19:33
URL: http://eemiliaas.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0