Harmoni, balans och stresshantering


Jag lever ett betydligt långsammare och mer harmoniskt liv än för två års sedan. All fysisk stress i form av att ha ett späckat veckoschema utan paus och tid för återhämtning eller att alltid vara i ute i sista minuten till en bokad tid är borta. Jag vilar mycket. Jag planerar en aktivitet istället för tre. Jag reflekterar över mitt liv och mina val. För två års sedan kände jag att jag inte bestämde över mitt liv. Att jag tittade ner på tågrälsen, såg händelser ske och aktiviteter passera. Jag var inte med på tåget. Jag var passageraren som sprang till tåget, missade det precis och stod kvar på perrongen med hjärtat i halsgropen.


Jag brottas fortfarande med den psykiska stressen. Stress som skapas inne i huvuvdet av mina tankar och föreställningar. Jag kallar de orostankar. Att inte duga. Att inte hinna. Att inte orka. Tankar som maler, stannar upp en stund och börjar om igen. Det är dessa dagar min stresshanteringsstrategi är extra viktig. De dagar jag känner att allt är möjligt, då sker detta av sig självt. Jag är stark. Jag är pigg. Jag är bra och jag vet vad som är bäst för mig. Tankarna får inte fäste utan rinner av mig. Det är oftast när jag är trött som orostankarna blir mer påtagliga. Då har jag svårt att sortera och överblicka tankarna. Tankarna fastnar, snurrar runt flera varv och påverkar mig. Då använder jag mig av SOAS, en stresshanteringsteknik i fyra steg. Här är ett exempel som jag ofta brottas med.


Situation - tankar eller händelser som ger stressreaktion/er. Jag blir plötsligt så där jättetrött, musten går ur mig och det skapar en rad reaktioner hos mig. Främst tankar som varför är jag så trött? Vad är det för fel på mig? Vad gör jag för fel som blir så trött hela tiden? Ska jag aldrig bli pigg och energisk som jag en gång var? Dessa tankar snurrar runt om och om igen. Jag känner en otillfredsställelse och oro i kroppen.


Observera - i det här steget observerar jag tankarna utan att döma. Jag är alltså helt neutral till mina tankar. Jag brukar föreställa mig att tankarna är löv som rinner ner i en bäck och försvinner ut ur synfältet eller moln som blåser vidare med vinden så att du tillslut inte ser dem. Jag placerar alltså tanken varför är jag så trött på ett löv som låter det rinna iväg. Att lägga tankarna utanför mig själv gör att jag kan urskilja och synliggöra dem. Samtidigt är det en påminnelse om att jag är faktiskt inte mina tankar. Att jag känner mig trött har inget med att göra vem jag egentligen är.


Acceptera - jag säger till mig - ibland högt - att det är okej att känna och reagera som jag gör. Det är okej, Johanna. Jag är snäll och tillåtande mot mig själv. Jag påminner mig om att jag är inte mina tankar och att jag känner mig trött har inget med att göra vem jag egentligen är. Det här steget tycker jag är svårast, men när jag har accepterat att jag känner som jag känner eller att livet är som det är just nu, är det som om tankarna släpper taget. Jag ger dem inget som de kan hålla kvar vid längre.


Svara eller släppa - jag gör ett aktivt val om jag vill svara eller släppa stressreaktionen. Jag väljer alltså om jag ska svara på situationen, det vill säga om tankarna ska få fäste och påverka mig negativt. Jag låter situationen få övertaget. Jag känner mig ledsen, misslyckad och orolig.


Om jag väljer att släppa ger jag tankarna inget fäste. De är inget att bry sig om. Jag tycker det är en otroligt skön känsla att släppa. Det är som om tankarna väger fem kilo styck och när de försvinner blir jag lätt - både i sinnet och i kroppen. Många gånger behöver jag som sagt inte välja att släppa. Det sker i samma stund jag accepterar situationen för det den är.


Vägen till ett mer harmonsikt och balanserat liv har varit lång. Jag har arbetat med att lära mig hantera den fysiska och psykiska stressen varje dag det senaste ett och ett halvt året. SOAS har varit till stor hjälp för mig. Det kan till en början kännas konstlat att se på dina tankar och känslor på det här sättet. Flummigt skulle säkert vissa säga, men genom att neutralt observera och acceptera vad som händer i huvuvdet på dig, ger du faktiskt dig själv ett val att välja hur du ska reagera. Många gånger är stressbeteenden inlärda och vi reagerar per automatik. SOAS har gjort mig medveten om mina känslor och tankar, och hur de i sin tur påverkar mig. Jag är inte på något sätt klar med SOAS, dels för att jag vissa dagar låter tankarna få fäste, dels för att den harmoni ett balanserat och medvetet liv ger, är ett temporärt tillstånd. Att känna inre harmoni kan liknas vid en blomma. Blomman behöver näring för att inte vissna.


Känslorna och tankarna helt min egna. Du har dina egna situationer, upplevelser, tankar och känslor. Vi är olika, fungerar olika och föredrar olika saker. Av samma anledning fungerar SOAS på detta sätt för mig, men kanske på ett annat sätt för dig. Låter SOAS något som skulle passa dig - testa och se om det fungerar för dig. Det kanske är något/några steg du fastnar för - plocka ut dem då och använd dem på ditt sätt. Gillar du inte denna typ av stresshantering alls - låt detta då bara passera. Du är din bästa lärare.


Kommentarer
Postat av: Fredrika

Du är en klok kvinna med ett stort hjärta. Vi är många som har mycket att lära av dig. Jag läser dina tänkvärda ord och försöker ta dem till mig. Du har därmed, genom att bara vara du o sätta dina tankar på pränt, gjort min dag lite mer betydelsefull. Tack.

2012-01-22 @ 16:50:23
Postat av: Moris

Tack min underbara dotter, för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter! Puss

2012-01-22 @ 17:34:16
Postat av: Malin

Åh, låter som mindfulness, känner också igen tankarna som flyter iväg på löv i en rinnande bäck.. vad härligt att det funkar för dig. Såklart är det något som man alltid får öva på, även om man säkert lättare "ser" sig själv fastna i tankar ju mer man övar.

Ser fram emot nästa lördag hos er, kram!

2012-01-22 @ 18:16:13
Postat av: Hemtrevligt hos Johanna

Sv Malin: Den biten har jag "tagit" från den skivan jag fick av dig, så det är nog därför du känner igen det. :)

2012-01-22 @ 20:25:30
URL: http://johannasv.blogg.se/
Postat av: Madeleine Berglund

Hej Johanna!



Nu har jag läst ditt inlägg och du är en mycket klok människa. Jag vet också att man blir klok när man går igenom mycket tankar, känslor och händelser i livet. Där känner jag igen mig.



Jag blir lugn av ditt inlägg och det är inte ett dugg flummigt. Du är en stor människa och allt har på något sätt en mening.



Jag kan uppleva min stress som ett brus, som upptar min egentliga tid till det som jag egenligen är ämmad för att göra. Att tillvaron styr mitt liv och inte tvärtom. Det som är så bra är att jag blir medveten om det och då blir allt så mycket lättare.



Vackra tulpaner från snälla svärföräldrar, härligt, det fick jag också, fast gulvita. =P



KRAM

Madde

2012-01-23 @ 12:13:33
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com
Postat av: SYSTER

Du är bäst syster!

2012-01-25 @ 19:21:43
Postat av: Stresshantering

Intressant att läsa om dina tankar och ditt sätt att bearbeta och jobba med stresshantering. Här finns ett koncept som är både fysisk återhämtning och mental träning som är populärt på många arbetsplatser http://www.promas.se/verktyg-for-dig/stresshantering/

Postat av: Mimmi

Mycket bra inlägg! Efter att ha läst Eckhart Tolle's "Lev livet fullt ut", där det beskrivs hur man kan göra sig av med sina destruktiva tankar, så har jag börjat uppmärksamma mina tankar på ett mer omfattande sätt - likt SOAS.



Stressen är vår största fiende och vi måste lära oss att varva ned och släppa taget!

2012-04-09 @ 10:32:46
URL: http://www.minharmoni.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0