Det gudomliga i mig hälsar det gudomliga i dig

 
Jag är så tacksam över att jag har hittat yogan som träningsform. En träning för både kropp och själ. Just den själsliga biten har varit otroligt viktig för mig och mitt tillfrisknande efter utmattningsdepressionen. Jag har provat yoga innan men det var under min sjukskrivning som jag började utöva det mer regelbundet, på riktigt. En dag kände jag starkt att det var yoga jag behövde och jag hittade ett ställe med gratis lunchyoga. Jag var fast efter första gången. Jag var mottaglig för hela konceptet, varje ord yogaläraren sa sög jag åt mig. Jag har gått, och går fortfarande, mest på lugnare klasser där fokus ligger på andning och att känna in kroppen, vad säger den till dig? För kroppen sänder en massa signaler till dig och mig, det är bara upp till oss att lyssna. Vissa klasser håller vi postioner i flera minuter (kallas yin yoga, läs bland annat mer här), lätt ur en fysisk synvinkel men desto svårare ur den mentala. Att träna på att vara närvarande och tillåtande i det som känns, fast det gör ont. Ibland känner jag för mer dynamiska yogapass och då går jag på ett sånt istället. För mig handlar yoga inte om att alltid maxa postioner, komma så långt ner, så långt fram, så långt upp som möjligt, utan att känna efter och hitta en balans. Ett läge som jag klarar av att vara en stund i. Lite som i resten av livet, att inte alltid behöva prestera till hundra procent. Tro mig, det svåraste att är inte att pressa mig lite till, lite mer och lite hårdare utan att stanna där det fortfarande känns behagligt. Bygga upp istället för att bryta ner. Och vara nöjd med det.

Kommentarer
Postat av: Madeleine Berglund

Johanna, tack för dina ord som värmer oerhört mycket. :)

Jag älskar verkligen dina blogginlägg och jag är så glad över att du bloggar igen. Fint inlägg om yogan och hur det ska kännas när man köper kläder. Så rätt!!Jag hejar på dig. Krama charmiga Marley från mig är du bussig ;)

Kram Madeleine

2013-01-11 @ 22:02:49
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Du är så klok Johanna och jag är så glad över att du har funnit yogan och att det får dig att må så bra. Nu har jag hört så många tala så passionerat om yoga att jag känner att jag snart måste prova. Blir nyfiken.

Ta hand om dig vännen.♥

Kram Lotta

2013-01-12 @ 22:40:24
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0