Sconesfrukost



När jag bodde i min studentlägenhet åt jag och några av mina vänner ofta frukost ihop. Vi bodde väldigt nära varandra (i samma hus och i grannhuset) så det var lätt att slinka in hos varandra på morgonkvisten. Vi bakade ofta scones. I ärlighetens namn kan jag inte dra mig till minnes att vi någonsin åt något annat! Dagens frukost gav mig därför härliga minnen och jag insåg att det var så länge sedan jag bakade scones att jag nästan hade glömt av hur himla gott nygräddade scones är.

Scones
2-3 personer, 250°

2 1/2 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 rsk bakpulver
2 krm salt
2 dl mjölk
50 g smör

Smält smöret. Blanda alla torra ingredineser. Häll i smör och mjölk. Rör ihop till en kladdig deg. Platta ut degen i två kakor på bakplåtspapper. Dela kakorna i fyra bitar med en kniv och nagga dem med en gaffel. Grädda i ugnen i 10 minuter.

Kommentarer
Postat av: Susanna

Guuud så gott! Vad sugen jag blev nu. Får nog blinka lite extra åt sambon så kanske han vill baka några imorgon till frukost. Själv är jag ju dödssjuk, så det borde han ju kunna ställa upp på, eller hur? :-)

2011-02-19 @ 19:29:07
URL: http://menvisst.wordpress.com
Postat av: Moris

Låter supergott och ser supergott ut! Puss

2011-02-19 @ 22:16:14
Postat av: ingela/ Inspiration i vitt

mmmmvilka härliga och goda goda minnen. Kram på dig/INgela.

2011-02-19 @ 23:23:59
URL: http://www.inspirationivitt.blogspot.com
Postat av: Helena

Det är ju såå gott med scones! Bakade dem i nov, kort efter att jag blev sjukskriven. Hade pratat om det i flera år och så en dag gjorde jag det.

Påminner mig om en afternoon tea i Scottland, mysigt;)



Kram Helena

2011-02-19 @ 23:42:37
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com
Postat av: jenny

PUSS<3

2011-02-20 @ 11:08:48
URL: http://jennysv.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Mmm, vad gott! Ja, visst är det härliga minnen:D

2011-02-20 @ 17:17:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0