En stående favorit och cupcakespremiär

Igår eftermiddag kom ett gäng efterlängtade vänner på besök. Det var alldeles för länge sedan vi sågs och det kändes underbart att det äntligen blev av! Jag dukade fram vindruvor, marmeladgodisar och två sorters kakor till fikat, havrerussinkakor och cupcakes. Jag kan villigt erkänna att det slank ner både en nygräddad kaka och muffins innan gästerna kom. De var så försvinnande goda så det gick inte att motstå!

Jag hittade receptet på havrerussinkakorna en dag när jag var baksugen och inte orkade att gå och handla några ingredienser. Jag tror jag skannade igenom nästan alla mina kakböcker för att hitta något gott att baka som inte innehöll ägg eller mjölk. Just då kändes det som om alla kakor innehöll ägg och mjölk, förmodligen för att det var det vi inte hade hemma! Det jag letade efter hittade jag tillslut i Vete-Kattens Bästa Kakor. Sedan dess har de frasiga havrerussinkakorna blivit en stående favorit hos oss. De är enkla att göra och jag brukar göra en stor sats och frysa in de kakorna som inte går åt. Perfekt att ha i frysen och tina till kaka efter maten eller när vi får besök. Jag brukar alltid lägga till, ta bort, ta mer eller mindre av någon ingrediens när jag hittar ett nytt recept, men detta recept har jag låtit vara alldeles som det är.



Havrerussinkakor
60-80 st, 180°

265 g smör
2 3/4 dl socker
2 3/4 dl vetemjöl
5 dl havregryn
3 dl russin
1 tsk bikarbonat

Blanda alla ingredienser till en smidig deg. Antingen delar du degen i 4 bitar och rullar ut de, till fingertjocka rullar med hjälp av lite vetemjöl och delar varje rulle i 20 bitar (totalt 80 kakor), eller så gör du latmansvarianten som jag brukar göra och tar kapsylstora bitar från den stora degen (totalt 60-80 kakor). Rulla bitarna till kulor, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till varje kula lite med handen. Grädda gyllenbrunna i 12-15 minuter. Låt sedan svalna på galler.

Jag har aldrig bakat cupcakes förut, så detta var min cupcakespreimär! Jag kan ju ha gjort det enkelt för mig och bara ta ett recept rakt över, men icke sa nicke. Jag snickrade ihop min egen cupcakesvariant med Leilas kokbok A piece of cake som inspirationskälla. Jag brukar som sagt ofta utgå från vad vi har för ingredienser hemma (den här gången fick jag allt masa mig till affären och komplettera med citron och philadelphiaost). Jordgubbar i frysen, vit choklad och silverkulor i skafferiet fick det bli och det blev en syrlig och smarrig smakkombination. De blev inte riktigt så höga som jag hade tänkt mig, men gudomligt goda.



Vit choklad och jordgubbscupcakes
ca 12 st, 175°

Smet
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
rivet skal och saft från en citron
2 dl jordgubbar
50 g choklad

Frosting
200 g philadelphiaost
50 g vit choklad
3/4 dl florsocker
1 dl saft från jordgubbar

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker riktigt poröst. Smält smöret, häll i mjölken och blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat skål och vänd ner det försiktigt i smeten. Hacka chokladen i små bitar. Dela jordgubbarna och pressa ut saften ur jordgubbarna med en sil, hjälp eventuellt till med en sked. Spara saften till frostingen. Blanda i rivet skal och saft från citronen, jordgubbar och hackad vit choklad. Fyll sedan pappersformar i en muffinsplåt till 2/3 med smeten. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Smält den vita chokladen i vattenbad. Låt svalna något. Blanda samman ost, florsocker, saft från jordgubbar och smält choklad.

Kommentarer
Postat av: jenny

Men hallå? har du några cupcake kvar? när ska jga komma?!!

2011-01-31 @ 12:42:34
URL: http://jennysv.blogg.se/
Postat av: Helena

Det är så kul att hitta till en sida man känner sig hemma, då allt stämde i detta inlägg.

Min farmor gjorde alltid dessa havrerussin kakor. Jag har inte gjort dem, men nu lockar det!

Leilas bakbok har även jag och jag har gjort cupcakes en gång med choklad.

Din ser underbara ut!



Kram Helena

2011-01-31 @ 13:21:06
URL: http://www.ordochkansla.blogspot.com
Postat av: Moris

Åter igen ett härligt inlägg! Gillar verkligen att du lägger ut bild och recept på dina goda bakverk! Jag hoppas att du har några havre russinkakor kvar imorgon när jag kommer! Puss

2011-01-31 @ 16:46:32
Postat av: Agneta

Åh vad mycket mumsigt. Tack för rar kommentar hos mig.

Kram Agneta

2011-01-31 @ 22:03:02
Postat av: Sofia

Tack söta! :)



Mmm, gott det såg ut!

Ha en fin vecka! Kram.

2011-01-31 @ 22:25:14
URL: http://landinskan.blogg.se/
Postat av: Andreas

dina cupcakes var det godaste jag ätit i hela mitt liv utan tvekan! :)

2011-02-01 @ 12:30:44
Postat av: Charlotte

Cupcakesen var supergoda kan jag också intyga!! :)

2011-02-01 @ 12:44:32
Postat av: isa

Fika sugen blev ju inte mindre stark av dessa bilder direkt :)

Ser härligt gott ut, jag är inte en stjärna i köket men i bland kan även mina inredningsfingrar baka :)

2011-02-02 @ 13:14:18
URL: http://rustaupp.blogg.se/
Postat av: Beatrix Mix

Superfina cupcakes! Och av kommentarerna att döma så var de även goda. Bra tips!

2011-02-02 @ 18:21:37
URL: http://beatrixmix.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0