Om att konsumera


För att jobba i en second hand butik och älska gamla saker håller jag hårt i plånboken. Dels för att jag inte skulle ha kvar något av min lilla lön, och dels för att vinden och lägenheten skulle vara fyllda till bredden, om jag hade köpt allt fint jag hittar. Den största anledningen är dock att jag inte gillar överkonsumtion. Att köpa för köpandets skull. Oavsett om det gäller nyproduktion eller återbruk. Jag behöver inte ha tolv plåtburkar, tjugo glasburkar, fem olika serviser, tio uppläggningsfat eller tjugoåtta ljuslyktor. Jag behöver inte heller ha arton skjortor, trettio klänningar eller tjugofem par skor. Oavsett hur billigt och fint det är.

Det är däremot himla bra att ha en second hand butik som sin arbetsplats när det är något jag är ute efter. Jag har koll på vad som kommer in och jag har förmånen att mäta stegar och prova byxor i lugn och ro. Jag handlar i princip allt i andra hand nuförtiden. Ibland glömmer jag till och med av att jag inte behöver köpa allt begagnat. Jag kan köpa det där rostfria tre-deciliters måttet jag har varit ute efter i veckor i vanlig butik. Just det!

Senast vi var på Ikea tittade jag som vanligt på den här lampan till sovrummet. Jag tycker att den är för dyr och har därför låtit bli att köpa den flera gånger. Veckan därpå kom det in en liknande på jobbet. Till en femtedel av priset. Jag slog till på en gång. För second hand är ofta billigt och det är det som gör det så svårt att motstå att hala fram hundralappen.

Kommentarer
Postat av: Caroline Ekström

Jag tycker att det är jättesvårt att stå emot det där ha-begäret ibland. Jag är precis som du mot överkonsumtion men ibland finns det ju så mycket fint som man bara "måste ha". Jag försöker också hålla hårt i plånboken för ju längre tid man håller sig ifrån att köpa saker ju enklare blir det att vara nöjd med allt det fina man redan har. Du har en himla fin blogg hörru :)

2012-04-21 @ 19:53:47
URL: http://carolineekstrom.com
Postat av: Emilia

Heej!

Jag tror aldrig jag har köpt ett klädesplagg på second hand faktiskt... Men mycket annat :) Några möbler och en del inredning av olika slag..



Hur har ni det i helgen? :) Hittar ni på något skoj?

Kramar

2012-04-22 @ 10:25:36
URL: http://e
Postat av: Moris

Tänkvärt Johanna! Jag har också svårt för överkonsumtion. Diskussionen som jag för i mitt huvud inför ett eventuellt köp är behöver jag det eller behöver jag det inte. Det resulterar ofta i att jag helt enkels avstår från att köpa saken. Ha en skön söndag! Puss

2012-04-22 @ 12:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0