Risotto och en mun vin

 
Jag tror det börjar framgå här i bloggen att jag gillar på att ta tillvara på saker och ting. Det inkluderar även mat. Det skär i hjärtat de få gångerna något ha blivit för gammalt att förtära och jag behöver slänga det. Så, det bubbel vi hade kvar från nyår som åkte ner i grytan.
 
 
Och puttrade långsamt ihop med lök, ris och buljong till en risotto. Jag brukar göra risotton så här:
 
Skär två lökar i små bitar och stek i en ordentlig klick smör i någon minut i en stor kastrull. Häll sedan över 3 dl risottoris och rör om tills kornen blir genomskinliga. Sänk temperaturen kraftigt och häll sedan över buljong (totalt 5 dl) och vitt vin (totalt 2-3 dl) i omgångar. Tumregeln är att låta all vätska koka bort innan man tillsätter mer. Koktiden blir ungefär 30 minuter. Rör ner smörstekt svamp, kräftstjärtar och några deciliter riven parmesan. Smaka av och tillsätt eventuellt salt, peppar och en klick smör. Ätes på studs!
 
 
Det blev ändå lite bubbel kvar, så jag fyllde upp en form för isbitar och frös in. Perfekt att nästa gång det är risottodags eller varför inte i drinken. Får det lov att vara en mun med vin tro?
 

Kommentarer
Postat av: Birgitta Norsten

Måste testa din risotto, låter super gott.
Kram Birgitta

2013-01-09 @ 19:05:17
URL: http://underbarahem.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0