För särskilt sensitiva själar

 
Jag läste en så bra grej igår! Det var något jag verkligen behövde höra, som jag fann igenkännande och lugnande, efter två dagar av trötthet. Jag har inte hittat ett bra ord på mitt tillstånd än. I boken Älska dig själv kallar Ilse Sand det överstimlulerad och under-stenen-dagar kallar författarna det i boken Drunkna inte i dina känslor. Jag känner mig mest trött och utpumpad. Inte jämt utan det kommer och går, men det är nog någon gång varje vecka jag känner att jag behöver bara vila. Speciellt efter några händelserika dagar med många olika aktiviteter eller när jag har träffat vissa personer som tar mycket energi.
 
"Du behöver inte vara helt passiv, under den tid som du har avsatt för att ladda dina batterier. Det viktiga är att du låter in uppmärksamhet vila. Att du så långt som du kan, inte tar in nya intryck, utan att du kan låta din energi gå inåt för att sortera de intryck du redan har fått, och komma i balans med dig själv. Du kan gärna samtidigt göra något rutinarbete, t ex diska eller motionera. Det kan mycket väl vara så att du själv har en känsla av att du inte uträttar något på den tiden. Det är emellertid fel, för det sker en hel del på det inre planet. Efteråt kommer du att vara intensivt närvarande med förnyad energi." Utdrag från boken Älska dig själv.
 
Så istället för att stressa upp mig och tänka varför är jag så trött och inte orkar (vilket jag har tendens till att ofta tänka - och bara det tar ju massa onödig energi och sätter igång massa onödiga tankar) ska jag försöka se det som om att jag egentligen gör en himla bra sak för mig själv genom att inte "göra något". Jag ska tänka Nu laddar jag batterierna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0