Tack-listan


Jag tror att tacksamhet är grunden till lycka. Att vara tacksam över sitt liv och vem man är ger själen djup tillfredsställelse. Vi inser vårt personliga värde och det ökar vår självkänsla. Människor som är nöjda med sig själva är oftast lyckliga. Det jag menar är en nöjdhet över att vara den man är och inte en nöjdhet över att ha en bra karriär eller ett stort hus. Visst kan ett stort hus eller ett bra jobb göra dig lycklig, men den lyckan kan försvinna lika fort som den kom. Du kan vara kreativ, driftig eller analytisk. Egenskaper som kan ha möjliggjort din karriär, men du är din karriär lika lite som du är ditt hus. Lyckan att vara den du är kan ingen ta ifrån dig. Och den lyckan tror jag kommer till stor del ifrån att känna tacksamhet över livet.

Istället för att uppskatta allt vi faktiskt har och är, sneglar vi ofta på vad andra har och lever för liv. På sånt som vi själva inte har. Det gör oss missnöjda och avundsjuka. Och inte det minsta belåtna med det vi faktiskt har att uppskatta. Att känna tacksamhet över sitt eget liv leder till att man istället kan vara glad över hur någon annan har det. Istället känna glädje att en annan medmänniska också har det gott. Och det gör en själv gott. För att påminna mig hur viktigt det är att känna tacksamhet skriver jag i min bok varje kväll några saker jag är tacksam över. De senaste dagarna har jag tackat för följande;

Tack för att jag kan be om ursäkt
Tack för att jag är kreativ
Tack för att jag kan glädja mig åt andras välgång
Tack för att jag lyssnar på vad min kropp och själ behöver
Tack för att jag har hittat en balans mellan energi och lugn
Tack för att jag vet vad som får mig att må bra
Tack för att jag ser det vackra i det lilla

Vad är du tacksam över?

Tack-listan är fortsättning på Bra-listan. Om ni har lärt Mia Törnbloms Självkänsla nu! känner ni nog igen er. Både bra- och tack-listorna är inspirerade av hennes bok.

Kommentarer
Postat av: Min plats i solen

Vilket klokt och tänkvärt inlägg Johanna! Jag ler och nickar om vartannat då jag läser dina ord. För visst har du rätt, det är viktigt att känna tacksamhet över allt det vackra man har i sitt liv istället för att stirra sig blind på det som saknas.



Jag tror att min tur in i väggen gjorde mig till en än mer tacksam människa. Den resan innebar verkligen att se djupt in i sig själv och på vad som är viktigt i mitt liv. Idag njuter jag mer av livet och stunden än någonsin förr.



Jag är tacksam över all den kärlek och värme jag omges av, över min hälsa och styrkan och modet jag vet att jag har inom mig. Jag är tacksam över varje ny soluppgång och över lyckan att varje dag bli kallad det vackraste ord som finns: Mamma!



Sköt om dig du fina och kloka!♥



Kram Lotta

2012-04-18 @ 17:42:10
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Moris

Underbart Johanna! Jag tror på varje ord du skriver! Det första som jag tänker på är hur tacksam jag är att få vara mamma till dig och din syster! Det har jag skrivit i min bok som jag fick av dig! Puss

2012-04-18 @ 18:18:57
Postat av: Emilia

Vad bra du skriver vännen!! Så kloka ord, sånt som många nog lätt glömmer av... Jag har blvit så mycket bättre på att vara tacksam för allt det som är bra och det som ger mig positiv energi. För även om livet känns jobbigt ibland, finns det ju så mycket mer som känns bra :)



Kram till dig!

2012-04-18 @ 20:47:28
URL: http://eemiliaas.blogspot.com
Postat av: Anna

Fin text - det sista för mig innan jag somnar.

2012-04-19 @ 01:24:34
URL: http://skrivarespenna.blogspot.com/
Postat av: Queen of Kammebornia

Fint! Det är så sant! Jag skrev länge sådana där listor när jag hade läst Mia Törnbloms bok - det är bra att göra det ibland. Nu är jag tacksam varje dag bara att jag lever och får vara med min älskling och med våra barn, sen spelar inget annat någon roll liksom. Min man hade en hjärtinfarkt för drygt ett åt sedan och efter det har vi blivit ännu mer tacksamma och ödmjuka inför livet. Det låter kanske klyschigt, men det är nog ofta så när man är med om sådana kriser, att man blir bättre på att uppskatta det man har och att försöka vara närvarande i nuet. Du har så många kloka tankar, tack för att du delar med dig!

2012-04-28 @ 17:44:30
URL: http://queenofkammebornia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0