Len blåbärsmousse på chokladbotten

 
nyår fixade jag den här efterrätten, len blåbärsmousse på chokladbotten. Gästerna uppskattade kakan (de kunde väl i och för sig inte med att säga något annat), någon ville ha grädde till och några andra tyckte mangopurén bröt bra av allt det söta. Nästa gång det är dags för fint kalas kommer jag ändra i receptet lite. Jag skulle utesluta blåbärsgelén och mangopurén. Göra en och en halv bottensats för ett tjockare chokladlager. Sen skulle göra moussen på hallon istället för blåbär, men det är ju en smaksak. Här kommer i vilket fall ursprungsreceptet. Hittat i och utklippt från Göteborgsposten.
 
Botten
4 äggulor
1/2 dl florsocker
3 äggvitor
1/2 dl socker
1 rågad msk kakao
1 msk vetemjöl
80 g choklad
 
Vispa gulor och florsocker. Vispa vitor och strösocker. Vänd ihop äggsmetarna med kakao, mjöl och hackad choklad. Häll i smord form, 24 cm i diameter. Grädda 15 minuter i 200 grader. Låt kallna.
 
Mousse
4 dl blåbär
3 dl socker
9 blad gelatin
4 dl vispad grädde
 
Mixa blåbär och socker. Värm lite av blåbären och smält gelatinet däri. Tillsätt resterande blåbär, vänd ner den vispade grädden. Höll moussen över den kalla chokladbotten. Låt stelna i kyl, 2-3 timmar.
 
Gelé
1/2 dl socker
1 dl vatten
2 blad gelatin
1 1/2 dl blåbär
 
Koka upp socker och vatten. Lös upp gelatinbladen i den varma lagen. Tillsätt blåbären och låt suda cirka 3 minuter. Låt svalna något och häll sedan geléet över den stelnade moussen. Kyl.
 
Mangopuré
1 mango
ev. lite smör
 
Dela mangon i bitar. Koka tills de blir mjuka. Mixa till en slät smet, tillsätt eventuellt lite smör.
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Johanna, den var jättegod, på riktigt :)

2013-01-07 @ 17:22:06
Postat av: Moris

Kakan var säkert jättegod! Mums!

2013-01-07 @ 19:18:38
Postat av: Madeleine Berglund

Oj, jag som älskar blåbär. Den ska jag göra i helgen. Jag tar till mig dina tips ang ändringar i receptet. =D

Kram Madde

2013-01-07 @ 19:23:25
URL: http://mitthemochjag.blogspot.com
Postat av: hanna-sara

http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=31675

Denna fick 10p av 10 och bäst betyg av de sju tårtorna jag gjorde när jag fyllde år. Tycker du ska prova. Såå god!

Svar: Mmm, det lät och såg väldigt smarrigt ut!
johannasv.blogg.se

2013-01-07 @ 20:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0